ALEKSANDRA STOKŁOSA - sopran

Aleksandra Stokłosa - solistka Opery Śląskiej w Bytomiu. Już w okresie studiów które ukończyła z wyróżnieniem w 1997r, w klasie prof. Michaliny Growiec, koncertowała na estradach w kraju, biorąc udział m.in. w wykonaniu oper: "Wesele Figara" W. A. Mozarta (Zuzanna), "Napój Miłosny" G. Donizzettiego (Adina), "Domek Trzech Dziewcząt" F. Schuberta (Lucia Grisi), a także w "Pastorałce" L. Schillera i "Mszy Kreolskiej" A. Ramireza. W roku 1993 otrzymywała stypendium dla młodzieży szczególnie uzdolnionej artystycznie, przyznane przez Komisję Kultury Rady Miejskiej i Wydział Kultury, Sportu i Rekreacji Urzędu Miejskiego w Gliwicach. W latach 1994-1997 doskonaliła swoją technikę wokalną na kursach mistrzowskich we Włoszech pod kierunkiem Katii Ricciarelli, co zaowocowało zaproszeniem przez inną włoską śpiewaczkę i pedagoga: Silvanę Alessio Martinelli do Palermo, a także udziału w Gali Operowejw Bergamo. W roku 1994 rozpoczęła współpracę z Teatrem Muzycznym w Gliwicach gdzie występowała w głównych partiach, w operetkach: "Zamek na Czorsztynie" K. Kurpińskiego (Wanda), “Boccaccio” F. von Suppe (Fiametta), “Kraina Uśmiechu“ F. Lehara (Liza), "Ptasznik z Tyrolu" K. Zellera (Krysia), "Wesoła Wdówka" F. Lehara (Hanna) oraz w Galach Operetkowych. W grudniu 1997r. wystąpiła na Koncercie Sylwestrowym w Operze Śląskiej wraz z Wiesławem Ochmanem, co zaowocowało dalszymi wspólnymi występami m.in. w Teatrze Polskim w Warszawie, dwukrotnie w Teatrze Stanisławowskim na Koncertach Galowych Warszawskiego Klubu Rotariańskiego, na scenie Opery Narodowej w Koncercie Galowym Laureatów BCC, na koncercie Fundacji "Auxilium" i "Nasza Częstochowa", a także na wielu koncertach okolicznościowych i charytatywnych. Artystka uczestniczyła wielokrotnie w Kursach Interpretacji Muzyki Oratoryjno-Kantatowej w ramach Festiwalu " Wratislavia - Cantans " co wzbogaciło jej repertuar o muzykę oratoryjną wykonywaną na koncertach (m.in."Mesjasz" G.F. Haendla, "Msza Koronacyjna" W.A. Mozarta, "Te Deum" A. Brucknera). W repertuarze artystki znajduje się także muzyka kameralna (m.in. recitale pieśni S. Rachmaninowa, P. Czajkowskiego) i symfoniczna. W styczniu 1998r. zaśpiewała serię koncertów karnawałowych w Filharmonii Szczecińskiej z tamtejszą orkiestrą. Dwa lata później w tejże filharmonii zaśpiewała koncert pod batutą Łukasza Borowicza. Na przełomie grudnia 1998r. i stycznia 1999r. odbyła serię koncertów Noworocznych pod batutą Macieja Niesiołowskiego na scenie Filharmonii Śląskiej, a także innych teatrów regionu. W styczniu 2000r. zaśpiewała Koncert Noworoczny w Filharmonii Białostockiej. W tym samym roku koncertowała z Filharmonią Szczecińską, Olsztyńską, Koszalińską, Opolską i Zabrzańską oraz wzięła udział w Festiwalu “Viva il Canto“ w Cieszynie. W latach kolejnych zaśpiewała koncerty w Filharmonii Zielonogórskiej. Artystka występowała w Belgii, Słowacji, na Węgrzech, we Włoszech, w Niemczech, w Stanach Zjednoczonych (Houston 1998r., Nowy Jork 2000r. 2001r. 2006r., Waszyngton 2006r.), Kanadzie (Toronto 2000r. 2003r.), Wielkiej Brytanii (Londyn 2007r.). W maju 1999r. zadebiutowała w Operze Śląskiej partią Donny Elwiry w premierowym przedstawieniu "Don Giovanniego" W.A. Mozarta. Jej kolejne role w tymże teatrze to: Flora w operze "Traviata" G. Verdiego (premiera maj 2000r.), Sonia w operetce "Carewicz" F. Lehara (premiera czerwiec 2001r.), Tatiana w operze "Eugeniusz Oniegin" P. Czajkowskiego (premiera czerwiec 2002r.), Laura w operetce "Student Żebrak" K. Millockera (grudzień 2002r.), Sylwia Varescu w operetce "Księżniczka Czardasza" I. Kalmana (2004r, 2018r.),  Ksenia w operze "Borys Godunow" M. Musorgskiego (premiera czerwiec 2004r.), Hanna i Walentyna w operetce "Wesoła Wdówka" F. Lehara (premiera marzec 2005r.), Mimi w operze "Cyganeria" G. Pucciniego (premiera maj 2005r.), Zofia w operze "Halka" S. Moniuszki (premiera czerwiec 2005r.), Nedda w operze "Pajace" R. Leoncavallo (premiera listopad 2005r.), Michaela w operze "Carmen" G. Bizeta (premiera maj 2006r.), Saffi w operetce "Baron Cygański" (luty 2009r.), Rozalinda w operetce "Zemsta Nietoperza" (marzec 2009r.), Aida w spektaklu Macieja Wojtyszki "Piękna Helena i inne" (luty 2010r.), Carlotta w musicalu "Phantom" (luty 2011r.), Pani Pearce i Pani Higgins w musicalu "My Fair Lady" (2013r.), Abigaille w operze "Nabucco" G. Verdiego (2014r.), Eboli w operze "Don Carlos" G. Verdiego (2014r.), Venus w operze "Tannhauser" R. Wagnera (2015r.), Władysław w operze „Ubu Król” K. Pendereckiego (2016r.), Arminda w operze „La finta giardiniera” W.A. Mozarta (2018r.). W lutym 2007r. zaśpiewała przedstawienie premierowe w szczecińskiej Operze na Zamku w partii Hrabiny w "Weselu Figara" W.A. Mozarta i z tą partią występowała w Holandii. Współpracuje także z Operą Bałtycką w Gdańsku (Koncerty Sylwestrowe i Noworoczne, 2006r., 2007r., 2008r.) oraz partia Saffi - "Baron Cygański" J. Straussa (premiera grudzień 2007r.) W roku 2007r. nawiązała również współpracę z Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka gdzie występowała w koncertach poświęconych pamięci Jana Kiepury oraz w "Zemście Nietoperza". Temperament oraz predyspozycje aktorskie pozwalają Aleksandrze Stokłosie na wykonywanie partii o charakterze lirycznym jak i dramatycznym.
16 lutego 2016r. otrzymała odznakę honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej".
20 grudnia 2018r. uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka na Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.
5 listopada 2019r. została odznaczona przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę.
Wielokrotnie była zapraszana do jury konkursów, m.in. takich jak : Festiwal Śląskiej i Powstańczej Piosenki oraz Bajeczne Melodie.
We wrześniu 2023r. otrzymała tytuł „Opiekuna Talentów Roku 2023” województwa opolskiego.

Artystka współpracuje również z fundacjami osób niepełnosprawnych gdzie w formie warsztatów oraz innych przedsięwzięć stara się przybliżyć muzykę.

Ostatnia aktualizacja: październik 2023r.